Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
LiceumOgólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Strzyżowie

Niemożliwe staje się możliwe - misja nr 4

Relacja Kariny Zając, nauczycielki języka angielskiego


Kolejnym miejscem, które znalazło się na mapie projektu Erasmus+ „W drodze do Europy” był Londyn. Głównym celem mojego wyjazdu do stolicy Wielkiej Brytanii było szkolenie metodyczne dla nauczycieli języka angielskiego pod nazwą: ‘Current Trends: Theory and Practice in teaching English Language’.
Nowe spojrzenie na metody nauczania
Kurs odbywał się w International House London w samym centrum miasta. Bogaty program szkolenia obejmował nowe metody, teorie i praktyczne rozwiązania dydaktyczne w zakresie nauczania języka angielskiego. Wspólnie z innymi uczestnikami miałam okazję zapoznać się z aktualnymi propozycjami w dziedzinie metodyki nauczania języka angielskiego, dokonać krytycznej oceny metod, które stosuję w pracy z uczniami, oraz przygotować się do ewentualnej zmiany w podejściu do nauczania.
Cieszę się, że mogłam odbyć kurs, który odsłonił mi tajniki wiedzy niezwykle przydatnej. Nie chodzi tu jedynie o praktyczne rozwiązania, które mogę wykorzystywać w swojej pracy, ale w dużym stopniu o rolę nauczyciela, który, według poznanych przeze mnie teorii, jest mózgiem lekcji stymulującym i ukierunkowującym ucznia w samodzielnym poznawaniu języka. Według metody TBL, zwanej inaczej metodą działaniową, uczeń pod kierunkiem nauczyciela sam poprzez wykonywanie zadań odkrywa zasady językowe w sposób indukcyjny. Poznałam też metodę Dogme, która jest czymś w rodzaju nauczania bez granic, w sposób jak najbardziej naturalny, z ograniczoną ilością materiałów dydaktycznych. Z kolei metoda Demand High, z holistycznym podejściem do ucznia, stawia na szeroko rozumianą indywidualizację procesu nauczania, tzn. nauczyciel ma wymagać od każdego ucznia zgodnie z jego poziomem wiedzy i umiejętności. Dowiedziałam się, że nauczanie gramatyki jest bardzo ważne, ale bardziej skuteczne, gdy towarzyszy temu kontekst leksykalny. Uświadomiono mnie również, jak ważną rolę w procesie uczenia się języka obcego odgrywa szlifowanie wymowy. Oznacza to, że każda umiejętność jest ważna i nie może być pominięta czy odosobniona, gdyż każdy element stanowi zintegrowany proces poznawczy. Metody te tak naprawdę nie są niczym nowym, opierają się bowiem na metodach tradycyjnych, wzbogaconych i uzupełnionych wiedzą psychologiczną na temat procesu poznawania, pracy umysłu oraz zdolności interpersonalnych. Dowiedziałam się również, że nie istnieje jedna skuteczna metoda dla wszystkich, ale dobrze jest czerpać z różnych metod i znaleźć to, co odpowiada potrzebom moich uczniów, czyli tzw. złoty środek.
To, co robię, ma znaczenie
Muszę przyznać, że wybierając kurs, dokonałam właściwego wyboru, gdyż odkrywanie tajników nowej metodologii sprawiało mi ogromną przyjemność, wzbogaciło wiedzę i umiejętności oraz dodało pewności siebie i wiary w posiadane już umiejętności. Po raz kolejny otrzymałam potwierdzenie, że to, co robię, ma znaczenie. A wszystko za sprawą prowadzącego szkolenie, Nicka Hamiltona - nauczyciela z pasją, który z ogromnym zaangażowaniem uświadamiał kursantów, jak ważny i wymagający jest zawód nauczyciela. Bardzo mu za to dziękuję.
Wymiana doświadczeń
Na kursie poznałam nauczycieli z różnych stron świata: z Rosji, Hiszpanii, Danii, Węgier, Polski i Chin. Oni również dali się poznać jako osoby, które są oddane swojej pracy i dobro uczniów jest dla nich bardzo ważne. Wspólnie wymienialiśmy się doświadczeniami zawodowymi, zwiedzaliśmy miasto i dokonywaliśmy międzykulturowych porównań. Lekcje bezcenne i jakże użyteczne.
Dziękuję ci, Londynie
Ponadto sam pobyt w mieście tak wielu kultur, różnorodności, wspaniałych miejsc i ciekawych wydarzeń oraz nieograniczonych możliwości był dla mnie niezapomnianym doświadczeniem. Jak każde miejsce ma zapewne plusy i minusy, ale to, za co ja lubię Londyn, to tolerancja, otwartość i szacunek dla każdego człowieka. Jest to miasto, które stwarza możliwości dla każdego, miasto, gdzie każdy bez względu na swoje ograniczenia może się spełniać edukacyjnie, zawodowo, kulturalnie i rozrywkowo. Krótko mówiąc, tu każdy znajdzie coś dla siebie.
Karina Zając
12.10.2017